Maandelijks archief: februari 2021

Zet ik wel of niet BESCHIKBAAR in mijn LinkedIn kopregel?

Hoe wordt mijn profiel gevonden? En hoe wordt het vervolgens gelezen?

Jouw LinkedIn profiel wordt door recruiters vrijwel altijd gevonden omdat zij zoekcriteria in hun recruiter software invoeren en die vervolgens loslaten op bijna alle LinkedIn profielen binnen een bepaalde regio of een bepaald vakgebied. Het is dus software die jouw profiel vindt. Het maakt eigenlijk niet uit waar die woorden waarop jij gevonden wordt in jouw profiel staan. Hoe vaker “dat woord” in jouw profiel voorkomt, hoe hoger jouw profiel eindigt op hun “hit list”. Zo werkt nu eenmaal search engine optimization (SEO).

Als jij jezelf profileert als iemand die “beschikbaar” is en dat op een of meer plaatsen in je profiel vermeldt, dan is dat prima. Overigens kun je in je eigen LinkedIn profiel op de knop “beschikbaar” klikken en dan sta je al als “beschikbaar” bekend bij LinkedIn Recruiter, dat is de software die door veel recruiters wordt gebruikt.

Op het moment dat je bent gevonden – door LinkedIn Recruiter of soortgelijke zoekprogrammatuur – dan krijgt de recruiter jouw profiel onder ogen. Hij wil dan al die aanbevolen “trefwoorden” liever niet zien. Hij of zij wil jouw verhaal lezen.

Wat is jouw verhaal? Wie ben jij? Wat wil jij?

De recruiter wil dan niet langer door een diarree – excusez le mot – van trefwoorden moeten bladeren om er achter te komen wie jij bent. Hij of zij wil een spannend verhaal lezen.

Ook als ik in mijn stoel rustig door profielen zit te “swipen”, waarvan LinkedIn denkt dat deze profielen voor mij interessant kunnen zijn, dan wil ik een naam zien met een professionele foto én een aantrekkelijke, opvallende kopregel die mijn aandacht pakt, zoals bijvoorbeeld:

Jeanet Meijer stimuleert mensen om de beste versie van zichzelf te ontdekken

Wendy Verhallen tikje eigenwijze marketing communicatie teamplayer met vlotte pen

Een opvallende kopregel bevat dus niet het woord “beschikbaar”, want echt, dat zijn we toch allemaal? Een opvallende kopregel zegt niet “ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging”. Want echt, hoe ziet die nieuwe uitdaging er dan uit voor jou? Het is zo volstrekt nietszeggend. Vertel wat je zoekt! En vooral: waarom?

Een opvallende kopregel zegt in een regel (inderdaad, de oneliner) waarom jij doet wat jij doet. Waarom? Ik krijg bijvoorbeeld een kick van het helpen van mensen om op het pad te komen dat leidt naar hun goede leven. Daarom doe ik wat ik doe.

Kijk nog maar eens naar Simon Sinek

Nu je mijn aandacht hebt dankzij jouw aantrekkelijke kopregel, maak je mij vervolgens nieuwsgierig met jouw aansprekende profilering in de Info-sectie. Ik open bijvoorbeeld met: “Ik ben de enige (mannelijke) coach die ambitieuze en competente vrouwen helpt om de top binnen hun organisatie te bereiken opdat onze wereld daar beter van wordt.” Dat laatste is een variant op mijn “waarom?”. Dat ik een man ben, kan ik vanwege mijn duidelijke foto natuurlijk weglaten. Het levert mij veel profielbezoek op en … berichten om hierover te komen praten. Precies wat ik wil! Dankzij mijn aantrekkelijke, opvallende profiel.

En ga nog even door in deze belangrijke Info-sectie: vermeld je drie kernwaarden. Dus niet een waslijst, die ik toch niet ga onthouden. Dat komt later wel als een gesprek volgt. De Info-sectie is je commercial van 30 seconden. Dus ik schrijf bijvoorbeeld: “Ik geloof erg sterk in de onverbrekelijke samenhang tussen vrouw en man, in diversiteit en inclusie, en in inclusief leiderschap.”

En in de hier veelvuldig gebruikte drieslag vermeld je verder je drie kerncompetenties, dus competenties waar je heel erg goed in bent. En ik schrijf bijvoorbeeld: “Ik ben erg goed in actief luisteren, verbinden met mensen en inspirerend leiding geven aan medewerkers.”

Eindig je Info-sectie met een paar regels (geen waslijsten) met “trefwoorden” gescheiden door komma’s: “diversiteit, inclusie, leiderschap, fiftyfifty, …, beschikbaar, werkzoekend”. Kijk, hier staat “beschikbaar of werkzoekend” om die search engines tevreden te stellen. Kijk ook maar eens op mijn profiel om wat ideeën op te doen.

Houd je profiel leesbaar voor een normaal mens

Ook een recruiter is een normaal mens. Hij of zij wil jouw verhaal lezen.

Houd jouw profiel aantrekkelijk, opvallend en leesbaar

Succes!

Stappenplan voor meer diversiteit en inclusie

Slechts zeven stappen scheiden een (on)bewust exclusieve organisatie aangestuurd door witte mannen van een bewust inclusieve organisatie, waar vrouwen en mannen in goede harmonie – het mag best wel eens knetteren – leidinggeven aan een aantrekkelijke en succesvolle organisatie en waar de doorstroming van vrouwen naar de top op een gezonde wijze wordt bevorderd. Aan de hand van een fictieve onderneming licht ik elk van deze zeven stappen toe in mijn boek Fiftyfifty: een stappenplan om de doorstroom van vrouwen naar de top te bevorderen.

Het bestuur, de directie, kan zich niet onttrekken aan deze belangrijke cultuuromslag. Zijn onvoorwaardelijke commitment aan het bevorderen van de doorstroming van vrouwen naar de top is cruciaal. Zijn dagelijks herhaalde commitment aan bewust inclusief leiderschap laat iedereen binnen de eigen organisatie zien dat het menens is. Zijn goede voorbeeld doet automatisch volgen.

De d&i-projectmanager mag niet zweven met een onmogelijke opdracht. Budget, tijd en middelen dienen beschikbaar te zijn. Een directe verbinding met de CEO, met de board is van groot belang.

En last but not least: er zal oprechte aandacht moeten zijn voor de gevoelens en emoties die door de organisatie gaan gieren door heldere en duidelijke informatie, vooraf en tijdens. En mooie resultaten dankzij meer inclusie en diversiteit moeten gevierd worden.

Wij zijn er klaar voor. We gaan beginnen!

Reserveer vast jouw exemplaar van Fiftyfifty bij bol.com of managementboek.nl dat op 8 maart aanstaande – wereldvrouwendag 2021 – wordt gepresenteerd.

Het bevorderen van de doorstroom van vrouwen naar de top

In mijn boek Fiftyfifty, dat afhankelijk van de dan geldende coronamaatregelen op 8 maart aanstaande – Wereldvrouwendag 2021 – wordt gepubliceerd, heb ik een zestal Nederlandse directieleden en ondernemers geïnterviewd. Vier vrouwen en twee mannen. Keurig in lijn met het quotum in de herziene Wet bestuur en toezicht: een derde mannen en twee derde vrouwen.

Een van de vragen die ik aan alle zes deelnemers stelde, luidde:

“Welk advies zou je vrouwen willen geven die de top willen bereiken?”

Hier volgen hun antwoorden.

Laat alle schroom varen en ga ervoor!

Jullie kunnen alles doen wat jullie willen! Kijk naar rolmodellen. Zoek advies bij coaches en mentoren. Ga koffiedrinken met mensen die je graag verder willen helpen.

Stop met twijfelen. Stop met twijfelen aan jezelf. Werk aan je zelfvertrouwen. Toon lef, durf en ambitie. Ga ervoor!

Werk aan jezelf. Wees authentiek. Blijf bij je kern­waarden. Werk vanuit jouw passie. Blijf daaraan werken! Zoek een mentor. En ga in een bedrijf werken waarvan de kernwaarden sporen. Werk aan je eigen ver­haal. Maak je eigen boodschap. Dat leidt tot inspiratie. Van jezelf en van anderen. Op de lange termijn. Want een bedrijf is bovenal een verzameling van mensen. Alles is met alles, iedereen is met iedereen verbonden. Dat blijkt ook tijdens deze coronacrisis.

Ontdek het belang van netwerken. Zowel binnen de eigen organisatie als daarbuiten. Ga naar relevante bij­eenkomsten, zoek relevante netwerken op. En besef dat netwerken vooral een werkwoord is.

Doe je best, werk hard. Wees daar waar de besluiten worden genomen. Wees minder bescheiden, kom uit je schulp. Werk aan jezelf. Werk wat meer aan je zelfpromotie. Dat mag best, ook in Nederland.

Je haalt het commentaar van de twee mannen er zo uit, toch? Of toch niet…

Vanaf 8 maart kun je mijn boek bestellen via de bekende kanalen.

Fifty-fifty, klinkt eerlijk toch?

Wat zouden wij – in dit geval jij en ik – kunnen doen om de gerechtvaardigde, maar vooral ook maatschappelijk verantwoorde en zelfs profijtelijke wens van inclusie en diversiteit te realiseren in korte tijd? Zeg binnen vijf jaar. Veel programma’s op het gebied van inclusie en diversiteit bestaan al. Of bestonden en hebben inmiddels gefrustreerd de pijp aan Maarten (weer een man) gegeven. Dus waarom opnieuw aandacht voor dit onderwerp?

12,4 is het percentage vrouwelijke bestuurders

Terwijl de meerderheid van de hedendaagse bestuurders zegt het belang van diversiteit en inclusie te onderschrijven, voegen veel organisaties nog steeds onvoldoende de daad bij het woord. Er zijn vele voorbeelden te geven waarin toch altijd weer onbewust de “kloon” van de veelal witte mannelijke opdrachtgever wordt gezocht. De getoonde cijfers komen uit prof. Mijntje Lückerath’s Dutch Female Board Index 2020. Dus dáárom opnieuw aandacht voor het onderwerp inclusie én diversiteit: hoe herstellen we dat?

29,5 is het percentage vrouwelijke commissarissen

Op 20 september 2014 hield Emma Watson – bekend als Hermelien Griffel in de Harry Potter films – een inspirerende toespraak voor de Verenigde Naties onder het motto “He for She[sv1] ”. Zij raakte mij met de volgende passage: “Als mannen niet agressief hoeven te zijn om geaccepteerd te worden, zullen vrouwen zich niet gedwongen voelen om onderdanig te zijn. Als mannen geen macht hoeven uit te oefenen, dan hoeven vrouwen zich niet aan hun macht te onderwerpen. Zowel mannen als vrouwen moeten zich vrij voelen om gevoelig te zijn. Zowel mannen als vrouwen moeten zich vrij voelen om sterk te zijn… Het wordt tijd dat we allemaal gender in een spectrum zien en niet als twee tegengestelde idealen. Als we stoppen met elkaar te definiëren door wat we niet zijn en onszelf gaan definiëren door wat we wel zijn – kunnen we allemaal vrijer zijn en dit is waar “He for She” over gaat. Het gaat over vrijheid.”

Ik heb mij door Emma Watson laten inspireren om mijn boek Fifty-fifty daadwerkelijk te realiseren.

De boekpresentatie staat gepland op of rond 8 maart a.s. – wereldvrouwendag 2021.

Vrouwen krijgen het bijvoeglijk naamwoord

Onze taal is de drager van onze cultuur. Taal is niet neutraal en zit vol vooroordelen. Dat geldt voor alle talen over de hele wereld. Kijk maar eens naar deze voorbeelden.

Op 4 februari 2014 meldt de Amerikaanse nieuwszender NBC News:

GM breaks Detroit’s glass ceiling; names first female CEO “General Motors has turned to one of its own veteran executives, Mary Barra, to become the automaker’s first female CEO as it remakes itself after a government bailout saved it from bankruptcy.”

Zouden wij niet allemaal onze wenkbrauwen fronsen als we lezen: “IBM heeft weer een mannelijke CEO”? In de Computable van 31 januari 2020 luidde de kop: “IBM-CEO Rometty stapt opzij voor Arvind Krishna”.  Virginia Rometty is een vrouw en zij stapt opzij voor Krishna, een man.

In 2013 schrijft Sheryl Sandberg in haar boek “Lean In”: When people talk about a female pilot, a female engineer, or a female race car driver, the word “female” implies a bit of surprise. Men in the professional world are rarely seen through this same gender lens. A Google search for “Facebook’s male CEO” returns this message: “No results found.” As Gloria Steinem observed, “Whoever has power takes over the noun – and the norm – while the less powerful get an adjective.”

Wie de macht heeft bezit het zelfstandig naamwoord en wordt de norm: directeur, manager, inspecteur, piloot, ingenieur, volksvertegenwoordiger, professor, doelman enzovoorts. De minder bedeelden krijgen het bijvoeglijk naamwoord: zwarte directeur, vrouwelijke piloot, gehandicapte ingenieur, Marokkaanse doelman. Hoewel: Sari van Veenendaal staat inmiddels te boek als doelverdedigster van het Nederlandse voetbalelftal. Klinkt al beter.

Wellicht ken je ook het volgende raadsel dat al enige tijd rondgaat op internet: een man en zijn zoon krijgen een ernstig auto-ongeluk op de snelweg tussen Utrecht en Amsterdam. De vader overlijdt ter plekke. De zoon wordt naar het Amsterdam UMC gebracht, rechtstreeks de operatiekamer in. De chirurg kijkt naar de jongen en zegt: “Ik kan deze jongen niet opereren, hij is mijn zoon!”

Als je het raadsel nog niet kent, denk dan even goed na over de oplossing voordat je verder leest. Ik geef het antwoord verderop.

Bekende en voor de hand liggende antwoorden op dit raadsel zijn allemaal fout: “Het is een geadopteerde jongen”. “Het is de zoon van een homostel”. “De moeder is vreemdgegaan, de chirurg is de echte vader”.

Om bij de meest simpele en correcte oplossing te komen, moet je door hebben dat je hersenen er automatisch vanuit gaan dat de chirurg een man is. Als je dat beeld loslaat, dan heb je heel snel door dat de chirurg de moeder van de jongen is.

Mijn boek Fifty-fifty streeft naar genderevenwichtige besturen en management teams. Het bevat een stappenplan om de doorstroom van ambitieuze en competente vrouwen naar de top te bevorderen.

Mijn boekpresentatie staat gepland op of rond 8 maart a.s. – wereldvrouwendag 2021. Meer informatie volgt later.