Zet ik wel of niet BESCHIKBAAR in mijn LinkedIn kopregel?

Hoe wordt mijn profiel gevonden? En hoe wordt het vervolgens gelezen?

Jouw LinkedIn profiel wordt door recruiters vrijwel altijd gevonden omdat zij zoekcriteria in hun recruiter software invoeren en die vervolgens loslaten op bijna alle LinkedIn profielen binnen een bepaalde regio of een bepaald vakgebied. Het is dus software die jouw profiel vindt. Het maakt eigenlijk niet uit waar die woorden waarop jij gevonden wordt in jouw profiel staan. Hoe vaker “dat woord” in jouw profiel voorkomt, hoe hoger jouw profiel eindigt op hun “hit list”. Zo werkt nu eenmaal search engine optimization (SEO).

Als jij jezelf profileert als iemand die “beschikbaar” is en dat op een of meer plaatsen in je profiel vermeldt, dan is dat prima. Overigens kun je in je eigen LinkedIn profiel op de knop “beschikbaar” klikken en dan sta je al als “beschikbaar” bekend bij LinkedIn Recruiter, dat is de software die door veel recruiters wordt gebruikt.

Op het moment dat je bent gevonden – door LinkedIn Recruiter of soortgelijke zoekprogrammatuur – dan krijgt de recruiter jouw profiel onder ogen. Hij wil dan al die aanbevolen “trefwoorden” liever niet zien. Hij of zij wil jouw verhaal lezen.

Wat is jouw verhaal? Wie ben jij? Wat wil jij?

De recruiter wil dan niet langer door een diarree – excusez le mot – van trefwoorden moeten bladeren om er achter te komen wie jij bent. Hij of zij wil een spannend verhaal lezen.

Ook als ik in mijn stoel rustig door profielen zit te “swipen”, waarvan LinkedIn denkt dat deze profielen voor mij interessant kunnen zijn, dan wil ik een naam zien met een professionele foto én een aantrekkelijke, opvallende kopregel die mijn aandacht pakt, zoals bijvoorbeeld:

Jeanet Meijer stimuleert mensen om de beste versie van zichzelf te ontdekken

Wendy Verhallen tikje eigenwijze marketing communicatie teamplayer met vlotte pen

Een opvallende kopregel bevat dus niet het woord “beschikbaar”, want echt, dat zijn we toch allemaal? Een opvallende kopregel zegt niet “ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging”. Want echt, hoe ziet die nieuwe uitdaging er dan uit voor jou? Het is zo volstrekt nietszeggend. Vertel wat je zoekt! En vooral: waarom?

Een opvallende kopregel zegt in een regel (inderdaad, de oneliner) waarom jij doet wat jij doet. Waarom? Ik krijg bijvoorbeeld een kick van het helpen van mensen om op het pad te komen dat leidt naar hun goede leven. Daarom doe ik wat ik doe.

Kijk nog maar eens naar Simon Sinek

Nu je mijn aandacht hebt dankzij jouw aantrekkelijke kopregel, maak je mij vervolgens nieuwsgierig met jouw aansprekende profilering in de Info-sectie. Ik open bijvoorbeeld met: “Ik ben de enige (mannelijke) coach die ambitieuze en competente vrouwen helpt om de top binnen hun organisatie te bereiken opdat onze wereld daar beter van wordt.” Dat laatste is een variant op mijn “waarom?”. Dat ik een man ben, kan ik vanwege mijn duidelijke foto natuurlijk weglaten. Het levert mij veel profielbezoek op en … berichten om hierover te komen praten. Precies wat ik wil! Dankzij mijn aantrekkelijke, opvallende profiel.

En ga nog even door in deze belangrijke Info-sectie: vermeld je drie kernwaarden. Dus niet een waslijst, die ik toch niet ga onthouden. Dat komt later wel als een gesprek volgt. De Info-sectie is je commercial van 30 seconden. Dus ik schrijf bijvoorbeeld: “Ik geloof erg sterk in de onverbrekelijke samenhang tussen vrouw en man, in diversiteit en inclusie, en in inclusief leiderschap.”

En in de hier veelvuldig gebruikte drieslag vermeld je verder je drie kerncompetenties, dus competenties waar je heel erg goed in bent. En ik schrijf bijvoorbeeld: “Ik ben erg goed in actief luisteren, verbinden met mensen en inspirerend leiding geven aan medewerkers.”

Eindig je Info-sectie met een paar regels (geen waslijsten) met “trefwoorden” gescheiden door komma’s: “diversiteit, inclusie, leiderschap, fiftyfifty, …, beschikbaar, werkzoekend”. Kijk, hier staat “beschikbaar of werkzoekend” om die search engines tevreden te stellen. Kijk ook maar eens op mijn profiel om wat ideeën op te doen.

Houd je profiel leesbaar voor een normaal mens

Ook een recruiter is een normaal mens. Hij of zij wil jouw verhaal lezen.

Houd jouw profiel aantrekkelijk, opvallend en leesbaar

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.