U kent het wel: u heeft net uw beste professional benoemd tot manager; bij voorkeur van de afdeling waar zij – ik steek mijn voorkeur voor vrouwelijke leidinggevenden niet onder stoelen of banken – eerder deel vanuit maakte. En dan hoor je soms de verzuchting: “We zijn een uitmuntende professional armer en een slechte manager rijker.”
Management is een vak. Leidinggeven is een vak. De een doet dat beter dan de ander. De een is een natuurtalent, de ander moet cursussen en trainingen volgen. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat opleiden loont – voor werknemer én werkgever.
Een goed beginpunt is het leren kennen van de fundamenten van het vak Management. Om die reden beveel ik altijd aan om eerst een goed boek op dit gebied te lezen, bijvoorbeeld “The First-Time Manager” van Loren Belker en Gary Topchik. Dit boek behandelt alle aspecten van het management vak. Vervolgens is het goed om zo snel mogelijk een driedaagse management training te volgen zoals die in dit land volop worden aangeboden door o.m. Business School Nederland (BSN), IBO Business School, Avans+ opleidingen en andere bekende vaderlandse management training instituten.
Management opleidingen die voornamelijk bestaan uit lezingen (hoorcolleges) zullen overigens verschuiven naar het online kanaal. De kwaliteit van online management trainingen steekt nog wat mager af tegen de hiervoorgenoemde opleidingen, maar deze ontwikkeling is gezien de vele voordelen niet meer te stuiten. MBA programma’s aan Nyenrode, Twente School of Management (TSM), Rotterdam School of Management (RSM) of TiasNimbas zijn natuurlijk erg gewild én kostbaar. Helaas blijken deelnemers slechts 10% te onthouden van wat ze in de klas of online hebben geleerd.
Organisaties die over eigen management development programma’s beschikken hebben natuurlijk het grote voordeel dat zij hun managers kunnen “vormen” naar de gewenste cultuur van de eigen organisatie. Gewenste waarden, normen en zakelijke gedragsregels kunnen nadrukkelijk worden meegenomen in zo’n opleidingsprogramma. Dergelijke programma’s worden wel populair aangeduid met “blauw spuiten” of elke andere gewenste company color.
Toch wees McKinsey&Company eerder dit jaar op vier belangrijke manco’s in de meeste management development programma’s:
- Voorbijgaan aan ‘context’
- Reflectie loskoppelen van werkelijk werk
- Onderschatten van mentaliteit
- Falen bij het meten van de resultaten
Voorbijgaan aan ‘context’
Een briljante leider in een gegeven situatie hoeft niet per definitie te excelleren in een andere situatie. Vergelijk bondscoach Louis van Gaal tijdens het WK 2014 met de clubcoach Louis van Gaal bij Manchester United. Te veel management trainingen berusten op het principe dat ‘one size fits all’. Stel daarom de eenvoudige vraag: “Waar is deze management training precies voor bedoeld?”. Als het gaat om het ondersteunen van een op acquisitie gebaseerde groeistrategie, dan gaat het om de vorming van managers die boordevol ideeën zitten en die in staat zijn om winstrategieën te ontwikkelen voor het binnenhalen van nieuwe klanten. Focus op twee of drie kerncompetenties in plaats van lange lijsten met competenties en ‘corporate values’.
Reflectie loskoppelen van werkelijk werk
Management development programma’s vragen vaak aan de manager-in-spé om zijn werk even los te laten en in de schoolbanken (on-site of off-site) plaats te nemen voor reflectie. De directe relatie met het werk is dan meteen zoek. De aanbeveling is even duidelijk als uitdagend: verbindt management training aan realistische on-the-job projecten die business impact hebben en het leereffect vergroten. Vaak werkt het beter door belangrijke business projecten tevens te zien als management training kansen en op die wijze management training te integreren in deze projecten.
Onderschatten van mentaliteit
Om een doelmatige manager te worden is vaak een verandering in gedrag en houding noodzakelijk. Communicatie en gedragsstijlen worden doorgaans als uitdaging (h)erkend. Deze uiterlijke persoonseigenschappen worden gedragen door dieper liggende innerlijke ‘eigenschappen’. Bewustwording van de eigen competenties, van de eigen waarden en normen en van ‘wie ben ik en wat wil ik eigenlijk?’ behoren onlosmakelijk tot de kritische succesfactoren voor de succesvolle en doelmatige manager en leider. Zowel de deelnemers als de programma trainers, de mentoren en de ‘bazen’ zijn vaak zeer terughoudend om dieper onder de huid te gaan. Zo klinkt bijvoorbeeld het aan de man brengen van deugden als delegeren en ‘empowerment’ als een goede zaak, maar dat gaat er niet in bij managers die een ‘controlling’ mentaliteit hebben. Hoewel sommige persoonseigenschappen wat lastiger zijn te veranderen (bijv. introversie versus extraversie) kunnen mensen wel degelijk hun manier om naar de wereld en hun eigen waarden te kijken veranderen met behulp van goede training én coaching.
Falen bij het meten van resultaten
Management trainers willen nog wel eens hun deelnemers gezellig bezig houden met interessante dingen in plaats van hen – soms hard – te confronteren met zichzelf. Veel verder dan het verplichte evaluatieformulier na afloop van de training komt het veelal niet. Onze benadering is gebaseerd op een zgn. Circumplex Leadership Scan 360° (CLS360) aan het begin van het programma gevolgd door een tweede CLS360 zes tot 12 maanden na afloop van het programma. In het kader van de gewenste transparantie kan het zeer effectief zijn als de directie meedoet en haar eigen CLS360 resultaten publiceert binnen de eigen organisatie.
ROVOS Management Training vindt in-house plaats en houdt zeer terdege rekening met de hiervoor door McKinsey&Company genoemde tekortkomingen. Vooraf aan de uitvoering van de training vindt een grondige intake plaats met de directie om gewenste houding & gedrag, kerncompetenties en kernwaarden boven water te krijgen. De genoemde CLS360 maakt deel uit van de complete management training. Omdat diversiteit in management teams een aantoonbare positieve bijdrage levert aan de bedrijfsresultaten, wordt door ROVOS Management Training bijzondere aandacht gegeven aan vrouwen op leidinggevende posities.
Neem vrijblijvend contact op met de heer Robert Vos, onze gepassioneerde management trainer, coach & counselor via (06) 53377126 of robert.vos@rovos.nl